درد آرتروز زانو

درد آرتروز زانو

مهمترین اقدام برای بیماران مبتلا به درد آرتروز زانو به کار بردن روش هایی است که باعث کاهش درد و بهبود بیماری شود. یکی از بهترین و موثرترین روش های پیشگیری و درمان آرتروز انجام تمرینات منظم ورزشی و آب درمانی است. اصلاح برخی عادات نادرست از نکات بسیار مهم جهت بهبود سریعتر بیماری می باشد. علاوه بر این داشتن یک رژیم غذایی مناسب و سالم مفید خواهد بود. ما در این مقاله سعی می کنیم به بیماران آموزش دهیم تا با رعایت یک سری نکات ساده ولی مهم به بهبود بیماری خود کمک کنند.

تسکین آرتروز زانو

تسکین آرتروز زانو

کاهش وزن

کاستن وزن و رساندن وزن به حد متعادل بسیار کمک کننده است. وزن متعادل با محاسبه BMI (نسبت وزن به مجذور قد بر حسب متر) به دست می آید. میزان BMI بین ۲۰ تا ۲۵ طبیعی در نظر گرفته می شود.

ازدیاد وزن فشار زیادی را به زانوها و همچنین مفاصل ران ها اعمال می کند. این مساله خود باعث پیشرفت بیماری و تشدید درد آرتروز زانو می شود. بنابراین کاهش وزن در افراد مبتلا به آرتروز زانو می تواند پیشرفت بیماری را به تاخیر بیاندازد. برای کاهش وزن باید رژیم غذایی متعادل و متنوع داشته باشید. آب درمانی نیز می تواند به دستیابی وزن متعادل تر کمک نماید. کاهش وزن به میزان ۵ الی ۱۰ درصد می تواند به میزان چشمگیری از شدت درد ناشی از آرتروز بکاهد.

ورزش و نرمش

ورزش کردن برای افراد مبتلا به زانو درد، به کرات توصیه می شود اما باید توجه داشت که هر نوع ورزشی برای زانوهای مبتلا به آرتروز نمی تواند مفید باشد و این مساله بسیار مهم است. به همین علت توصیه می شود که جهت انجام ورزش حتما با پزشک متخصص مشورت شود. در حالت ایستاده یا در حین راه رفتن این مفاصل زانو هستند که کل وزن بدن را متحمل می شوند. چنانچه عضلات اطراف مفصل زانو، سالم و قوی باشند، می توانند برخی از ضرباتی که به زانو وارد می شوند را دفع نمایند. حرکات نرمشی بخشی از روند درمان بیماری آرتروز هستند، چرا که می توانند دامنه حرکتی زانو را افزایش داده و همچنین عضلات اطراف مفصل زانو را تقویت نماید. بنابراین انجام نرمش در حین درمان آرتروز بسیار مهم و ضروری است. در این راستا نرمش های مخصوصی طراحی شده که می توان تحت نظر یک متخصص فیزیوتراپ، آنها را به بیماران آموزش داده و از وی خواست که در حضور متخصص ارتوپدی آن نرمش ها را انجام دهد تا از درستی نحوه آنها مطمئن شد.

انجام جراحی تعویض مفصل زانو  نیازمند مهارت بالایی می باشد و لازم است بیمار قبل از این عمل با یک سری نکات مهم آشنا شود. دکتر هومن جولایی بهترین متخصص ارتوپد تعویض مفصل زانو را با تخصص ویژه ای انجام می دهد. جهت مشاوره و رزرو وقت قبلی می توانید با شماره هایی که در داخل سایت است تماس حاصل فرمائید .

ورزش های مناسب جهت زانو درد

شنا

ورزش شنا اولین توصیه پزشکان به بیماران مبتلا به آرتروز زانو است. شنا برای زانوها بسیار مفید است. اما شنای کرال پشت توصیه نمی شود. مخصوصا راه رفتن حداقل به مدت ۱۵ دقیقه در بخش کم عمق استخر بسیار مناسب است. چرا که این حرکت منجر به تقویت عضلات اطراف زانو می شود، بدون اینکه وزن بدن به زانو اعمال فشار کند.

دوچرخه سواری

از آنجایی که در دوچرخه سواری نیز فشار زیادی به زانوها اعمال نمی شود، می توان این ورزش را هم برای تقویت مفصل زانو توصیه نمود. به عنوان یک توصیه کلی، هر ورزش و نرمشی که فشار زیادی به مفاصل زانو وارد نکند و یا فعالیت هایی که لزومی به تغییر جهت سریع نداشته باشند را می توان توصیه نمود چرا که برای زانوها مشکل ساز نخواهند بود.

برخی از خدمات دکتر جولایی متخصص ارتوپدی به شرح زیر هستند:

 

آرتروسکوپی زانو

آرتروسکوپی لگن

 

Tagged , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − بیست =